HVAD ER EN VEGANER?
Hvad er en veganer? Hvad er definitionen på veganisme? Hvad betyder “vegansk”?
Det er egentlig ret enkelt. Vores definition (som lægger sig op ad den oprindelige definition fra The Vegan Society) lyder sådan:
“At være veganer defineres som en måde at leve på, der søger så vidt det er praktisk muligt, at ekskludere alle former for udnyttelse, og mishandling, af dyr til mad, beklædning og alle andre formål. I praksis betyder det, at veganere bestræber sig på at undgå alle animalske produkter som kød, mælk, æg, honning, læder, uld, produkter testet på dyr, cirkus med dyr, zoologisk have mm.”
Som veganere bestræber vi os altså på at undgå at gøre andre dyrearter ondt. Vi mener, at det er forkert at udsætte andre for lidelse, at bruge dem til eget formål eller at dræbe dem, når man kan undgå det. I praksis betyder det, at veganere bl.a. holder sig fra produkter og “underholdning” som fx:
Til gengæld bruger vi alle planterigets muligheder, og vi kan lave alle vores livretter, gå i lige så lækkert tøj, have det mindst lige så sjovt og i det hele taget leve et fuldt, helt og godt liv uden at basere det på dyrenes lidelse og død. Vidste du fx at:
Men vi skal da spise dyr for at leve, skal vi ikke?
Nej, slet ikke. Som du kan læse her, har verdens største sundhedsorganisationer fastslået, at en vegansk kost med tilskud af B12 er passende og tilstrækkelig for individer i alle stadier af livet. Der er altså intet nødvendigt i animalske produkter, som vi ikke kan få et andet sted. Protein, calcium, jern… alle næringsstofferne findes i en vegansk kost.
Men vi har jo altid spist dyr og brugt dem til tøj, så det er vel okay?
Hvor længe vi har gjort noget retfærdiggør det ikke. Du er nok enig i, at vi har gjort mange ting gennem historien, som vi ikke skal gentage. Vi holdt også i lang tid andre mennesker som slaver, men det synes vi i dag er uetisk. At vi havde gjort det i lang tid, retfærdiggjorde det ikke. På samme måde kan man ikke sige, at det er etisk forsvarligt at dræbe dyr, bare fordi vi har gjort det i lang tid.
Men det smager jo godt.
Ja. Men som du måske allerede ved, hvis du kender os, så har vi alle opskrifterne klar til at vise dig, at vegansk mad smager mindst lige så godt. Desuden mener vi ikke, at smag/nydelse kan retfærdiggøre at behandle dyr skidt (ved fx at dræbe dem). At vi får nydelse ud af det, gør det ikke okay at dræbe eller på anden måde gøre dyrene ondt. Det gælder for hunde, det gælder for grise, og det gælder for alle andre dyr.
Okay, men jeg har altså flere spørgsmål!
Dejligt! Spørgsmål er vejen til mere viden, og vi svarer gerne, for viden er vejen til veganisme. Jo mere du ved om produktionen, om dyrene, om fordelene ved veganisme og i det hele taget om vores vaner og deres konsekvenser, desto tættere vil du uden tvivl være på en vegansk levemåde fri for animalske produkter. Så kom endelig med dine spørgsmål. Du kan altid skrive til os, følge os på de sociale medier og kigge videre rundt her på vores hjemmeside.
SUNDHED
Lad os lige starte med at slå fast, at en vegansk kost med tilskud af B12 kan opfylde alle dine behov. Ligesom enhver anden kostform kan en plantebaseret kost både være sund og usund alt efter, hvad du spiser, men det er Danmarks veganske forenings erfaring og holdning, at det er let og ukompliceret at spise sund og varieret vegansk mad. Den amerikanske diætistforening, udtrykker dette om en vegansk kost:
“Det er the American Dietetic Associations holdning, at ordentligt planlagte vegetariske kostformer, inklusiv strikt vegetariske eller veganske kostformer, er sunde, næringsmæssigt tilstrækkelige og kan give sundhedsmæssige fordele i forbindelse med forebyggelse imod og behandling af visse sygdomme. Velplanlagte vegetariske kostformer er passende for personer i alle stadier af livet, inklusiv gravide, spædbørn som får modermælk, småbørn, børn, teenagere og atleter.”
Der er altså ingen fare ved at spise plantebaseret mad, uanset på hvilket stadie i livet du er, men at spise vegansk er ikke per automatik sundhedsfremmende. Det giver sig selv, at det ikke er sundt, hvis en veganer vælger at leve af kartoffelchips og hvidt brød med marmelade. Hvis man vil leve sundt på plantekost, er det simple råd: Når du skal skifte fra altspisende til at spise plantebaseret, skal du ikke bare udelukke dele af din kost og leve af ”tilbehør”. En sund, plantebaseret kost er en varieret og farverig kost, der består af en masse forskellige fødevarer. Frugter, bær, grøntsager, frø, svampe, rodfrugter, nødder, kornprodukter, kerner, krydderurter, bælgfrugter, bladgrøntsager og linser findes i utallige størrelser, former og farver, og jo mere af denne regnbue af plantemad du spiser, jo bedre. Du skal ikke bekymre dig, hvis du ikke får spist lige varieret hver dag. Se hellere på din kostplan i en lidt større sammenhæng, måske over en uge eller to, og sørg for at have variationen med i denne målestok.
Danmarks veganske forening anbefaler at:
»Spise hele, uforarbejdede planter og variere kosten ved at inkludere flere fødevaregrupper såsom korn, frugter og grøntsager, bælgfrugter, nødder og frø.«
Det er en udbredt opfattelse, at veganere har svært ved at få alle de essentielle aminosyrer og i det hele taget tilstrækkeligt med protein. Men faktisk er det bare en sejlivet myte. I virkeligheden er det svært at undgå at få nok protein inklusiv alle essentielle aminosyrer, hvis man spiser varieret og ikke sulter sig.[1]
Det eneste, der egentlig er livsnødvendigt for en veganer at huske på, er B12-vitaminet. Hverken dyr eller planter kan selv producere B12, der dannes af visse bakterier. Disse bakterier findes overalt i naturen og i vores tarme. Nogle dyr kan optage det, der produceres i deres tarm, andre – inklusiv mennesket – kan ikke. Sidstnævnte gruppe får vitaminet fra planter ”forurenet” med mikroorganismer, der udgør en B12-kilde, fra egen afføring eller fra andre dyr. Planter indeholder i sig selv ikke B12, og derfor er et tilskud vigtigt for veganere – især i en hygiejnisk kultur som vores.
B12 er et essentielt vitamin, men vi skal bruge meget lidt – ca. 2 mikrogram pr. dag (ifølge de skandinaviske anbefalinger). Kroppen opbygger et lager, og det tager flere år at udvikle mangel. B12-mangel er dog meget alvorligt og kan i værste fald forårsage irreversible nerveskader.[2]
Man kan vælge at tage et dagligt tilskud på 25-100 mikrogram eller et tilskud på 1000 mikrogram to gange ugentligt. Selvom disse mængder langt overstiger det, vi har behov for, er det ikke alt, der optages i kroppen. Der er ikke noget, der tyder på, at der er negative effekter af for store tilskud, og der er derfor heller ikke fastlagt en øvre grænse for, hvor meget man må indtage.[3]
Calcium har stor betydning for knoglesundheden, men mange både kost- og livsstilsrelaterede faktorer spiller ind og gør knoglemetabolismen til et meget kompliceret emne. Det er derfor også svært at sige, hvor meget calcium man bør indtage for at opretholde sunde knogler. De danske anbefalinger lyder på 800 mg/dag for voksne.[4]
Selvom en plantebaseret kost typisk indeholder mindre calcium sammenlignet med den almindelige vestlige kost, så er der flere elementer i en plantebaseret kost, der er med til at øge knoglesundheden. Frugt og grønt er rig på kalium, magnesium og K-vitamin, som har vist sig at fremme knoglesundheden.[5]
Et studie blandt asiater viste, at veganere ikke havde flere tilfælde af knoglebrud end ikke-veganere på trods af et meget lavere calciumindtag. I andre studier havde veganere med et lavt calciumindtag (under 525 mg/d) dog flere tilfælde af knoglebrud, og man bør derfor være opmærksom på at inkludere calciumrige fødevarer i en plantebaseret kost.
Eksempler på calciumrige fødevarer er givet herunder [6]:
Fødevare | Calciumindhold (mg/100g) |
Sesamfrø | 959 |
Mandler | 256 |
Grønkål, rå | 219 |
Figen, tørret | 193 |
Sesamsmør, tahin | 426 |
Tofu | 128 |
Hvide bønner, tørrede | 126 |
Kikærter, tørrede | 124 |
Grønne oliven | 120 |
Mørk chokolade | 64 |
Grønne bønner | 60 |
Bladselleri | 57 |
Havregryn, ikke beriget | 53 |
American Dietetic Association og Academy of Nutrition and Dietetics har ikke bare udmeldt, at en vegansk kost er passende i alle stadier af livet – herunder til spædbørn, gravide og ammende, teenagere og atleter – de er også af den opfattelse, at en plantebaseret kost kan have sundhedsmæssige fordele i forhold til forebyggelse og behandling af flere livsstilssygdomme. Planternes effekt på udvalgte sygdomme gennemgås herunder.[1] [7]
I omfattende studier blandt nordamerikanske adventister, en generelt sundhedsbevidst gruppe, havde veganere samlet set en statistisk signifikant lavere risiko for at få cancer sammenlignet med ikke-vegetarer. Især viste den plantebaserede kost at have beskyttende virkning mod kvindespecifikke cancertyper, herunder brystkræft. [8] [9]
En plantebaseret kost har desuden vist sig at have en betydelig beskyttende virkning mod prostatakræft. [5]
Resultater fra studierne blandt amerikanske adventister er konsistente med resultater fra to store studier blandt briter, Oxford Vegetarian Study og EPIC-Oxford. Her havde veganere overordnet 19 % lavere risiko for at få cancer sammenlignet med kødspisere, mens vegetarer havde 11 % lavere risiko. [10]
Hvert år indlægges mere end 50.000 danskere med en hjertekarsygdom, og behandling af hjertekarsygdomme koster staten 4,6 milliarder kroner årligt. [11]
Men sådan behøver det ikke at være. Disse tal kan nemt nedbringes, hvis vi passer bedre på vores krop, og en plantebaseret kost kan meget vel være en del af løsningen. Frugt og grønt, fuldkorn, soja og nødder er rige på kostfibre, folat, antioxidanter og fytokemikalier, som alle er associerede med lavere risiko for hjertekarsygdomme, iskæmiske hjertesygdomme m.m.
Det er især mænd, der har gavn af planterne. I tidligere omtalte studie blandt amerikanske adventister havde veganske mænd 42 % lavere risiko for at dø af en hjertekarsygdom og 55 % lavere risiko for at dø af iskæmisk hjertesygdom sammenlignet med ikke-vegetarer. [8]
Det er veldokumenteret, at en plantebaseret kost er fordelagtig i forbindelse med livsstilssygdomme som type-2 diabetes. [7] [1]
Et eksempel er en analyse af omfattende studier blandt nordamerikanske adventister, som generelt anses for at være en sundhedsbevidst gruppe, hvor der var 47 % – 78 % færre tilfælde af diabetes blandt veganere sammenlignet med ikke-vegetarer. [8]
En plantebaseret kost har også vist sig at være gavnlig for dem, der allerede har diabetes. I et klinisk forsøg med patienter med type-2 diabetes blev effekten af en low-fat vegan kost sammenlignet med effekten af den kost, der anbefales til diabetikere af American Diabetes Association (ADA). Efter 74 uger havde begge grupper, men særligt gruppen på den plantebaserede kost, forbedret deres tilstand på flere målbare parametre. 35 % af deltagerne i den veganske gruppe og 20 % i ADA-gruppen havde efter 74 uger reduceret deres brug af diabetesmedicin. Tilsvarende havde 14 % af deltagerne i den veganske gruppe og 24 % i ADA-gruppen øget deres brug af diabetesmedicin. [12]
Det er en udbredt opfattelse, at veganere har svært ved at få alle de essentielle aminosyrer og i det hele taget tilstrækkeligt med protein. Men faktisk er det bare en sejlivet myte. I virkeligheden er det svært at undgå at få nok protein inklusiv alle essentielle aminosyrer, hvis man spiser varieret og ikke sulter sig. Alle planter indeholder alle essentielle aminosyrer. [1]
Denne side er gennemgået og godkendt af klinisk diætist Maria Felding.
Siden er sidst opdateret den 23. august 2016.
[1] J Am Diet Assoc., 2009, 109, 1266-1282
[2] http://www.vrg.org/nutrition/b12.php
[3] http://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB12-HealthProfessional/
[4] http://altomkost.dk/fakta/mad-og-drikke/foedevarer/maelk-og-ost/kilder-til-calcium-i-kosten
[5] Am J Clin Nutr, 2009, 89, 1627S-1633S
[6] http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0058
[7] J Acad Nutr Diet., 2015, 115, 801-810
[8] Nutrients, 2014, 6, 2131–2147
[9] Cancer Epidemiol Biomarkers Prev., 2013, 22, 286–294
[10] Am J Clin Nutr, 2014, 100, 378S-385S
[11] http://www.falck.dk/healthcare/om_falck_healthcare/nyheder/2014/hjertepatient_indlaegges
MILJØ
En plantebaseret livsstil er ikke kun fordelagtig for helbredet, men den har også en positiv effekt på vores lokalområdes og hele jordklodens miljø og klima. I en tid, hvor klimaforandringer og bevarelsen af biodiversitet er sat højt på den globale politiske dagsorden, er der mange, som overvejer, hvad de som enkeltpersoner kan gøre i deres hverdag, for at sætte så lille et klimaaftryk som overhovedet muligt.
En af de største forskelle, man kan gøre for at formindske sit negative aftryk på klima og miljø, er at ændre sine kostvaner fra en kost centreret omkring animalske fødevarer som kød, æg og mælkeprodukter til en rent plantebaseret kost. Det skyldes dels, at fremstillingen af animalske fødevarer kræver mange flere ressourcer end produktionen af plantemad, dels at restprodukterne (affaldet) fra produktionen af animalier har en overvejende negativ effekt på vores miljø. Disse to aspekter vil vi kigge nærmere på i de følgende afsnit.
Biodiversitet
Det er vanskeligt at sætte et præcist antal på, hvor mange dyr, der bliver slagtet med menneskeligt
forbrug for øje, men The Vegan Calculator anslår, at det på verdensplan drejer sig om over 150 milliarder individer pr. år (4). Den voksende økonomi i lande som bl.a. Kina og Indien betyder, at mange mennesker i disse lande gerne vil og kan adoptere den vestlige livsstil med det dertil hørende høje forbrug af animalske produkter. Den voksende efterspørgsel bevirker en generel stigning i antallet af produktionsdyr. Dette kan vi også mærke i Danmark, hvor der i disse år er et øget fokus på væksten i produktionen af slagtesvin, der bliver eksporteret til bl.a. Rusland og Kina.
Den tropiske regnskov er et af de steder på kloden, som har den største artsrigdom ellerbiodiversitet, og der bliver opdaget nye arter af flora og fauna hver eneste dag. Den stadigt voksende produktion af landbrugsdyr til menneskelig konsumption udgør derfor en alvorlig trussel mod denne artsrigdom, da den kræver et større og større naturområde til fremstilling af foder. I dag anslås det, at vilde dyrearter kun udgør 3 % af klodens pattedyr, mens fremavlede landbrugsdyr udgør hele 65 % (5).
Den tropiske regnskov
I Danmark alene blev der i 2017 opdrættet 35.490.911 landbrugsdyr (1). Alle disse dyr har brug for rigeligt med foder, så de kan vokse sig store på kortest mulig tid. Herhjemme dyrker vi dyrefoder i form af bl.a. korn, majs, roer og raps på ca. 81,3 % af det samlede danske landbrugsareal (2). I
forhold til det store antal landbrugsdyr, er den hjemlige produktion af foder dog langt fra nok til at brødføde hele vores samlede dyrebestand.
Løsningen på dette problem har man fundet i importen af billigt foder – fortrinsvis soja – fra bl.a. Syd- og Mellemamerika. Sojaen kommer fra landbrugsjorde, der er frembragt ved fældningen af den tropiske regnskov. I 2014/2015 blev der importeret ca. 1,5 millioner tons soja til danske landbrugsdyr (3). Det svarer til et areal på størrelse med Sjælland og Falster, som Danmark alene beslaglægger af de tropiske naturområder til fordel for vores landbrugsdyr.
Udledning af drivhusgasser og andre affaldsprodukter
Vi har alle sammen hørt om udledningen af drivhusgasser gennem malkekøers prutter, og vi har måske fundet det en smule komisk, at så fredeligt et dyrs tarmfunktioner kan udgøre en risiko for vores miljø og klima. Men ifølge FN er den animalske landbrugsindustri – altså ikke kun malkekøer, men grise, høns, kalkuner, slagtekvæg m.m. – en af de største miljøsyndere på verdensplan. Det anslås at fremstillingen af animalske produkter står for udledningen af ca. 14,5 % af den samlede menneskeskabte udledning af CO2, mens hele verdens samlede trafiksektor – dvs. fly, biler, offentlige transportmidler, skibe m.m. – kun står for 13 % (6).
Til denne enorme luftforurening kommer andre affaldsstoffer som f.eks. fosfor, svovl og ammoniak, som udledes gennem spildevand og gylle fra de mange dyrelandbrug. Det er estimeret, at dyrelandbruget i Danmark producerer ca. 32 millioner tons gylle om året (7), hvoraf meget ender på vores marker og herefter i vandløb, fjorde, have og grundvand.
Landbrugsindustrien tærer altså ikke bare på klodens begrænsede ressourcer, men producerer også en masse biprodukter, der i højeste grad er skadelige for vores miljø og klima.
Livet i vores fjorde
I 1997 havde vi en meget varm sommer i Danmark. Det var en af de varmeste somre, man havde målt i mands minde. Den sommer talte man om en forøget fiskedødelighed i de danske fjorde, der skyldtes en akut opstået mangel på oxygen i vandet, et såkaldt iltsvind. Tragedien kunne ledes tilbage til en ukontrolleret opblomstring af algebestanden i fjordene, fordi den store mængde alger brugte al luften i vandet, så fiskene blev kvalt.
Alger har brug for tre ting for at leve og formere sig, nemlig oxygen, sollys (som ikke var en mangelvare i 1997) og næring i form af gødningsstoffer (8). Men hvordan kunne der havne så store mængder gødning i fjordene, at det fik algebestanden til at gå amok?
Danmark er et intensivt dyrket landbrugsland – næsten 2/3 af Danmarks areal er kultiveret land (9). Af dette areal bruges ca. 81,3 % til at dyrke foder til landbrugsdyr (kun ca. 18 % bruges til at dyrke mad til mennesker og til andre formål) (10). Samtidig har vi en kæmpe produktion af landbrugsdyr, der selv producerer enorme mængder gylle – ca. 32 millioner tons om året. En stor del af disse affaldsstoffer bruges til f.eks. biobrændsel, mens ca. 200.000 ton havner ude på markerne som gødning (11). Hertil kommer en stor mængde kvælstof i form af kunstgødning. Afhængigt af lokalområdet er mængden af kvælstof på markerne ofte for stor til, at planterne kan optage det hele, og en del af gyllen bliver vasket ud med regnvandet og drænrørene og havner i vandløb, søer og fjorde.
Den voldsomme iltsvind i 1997 kan altså kobles direkte til vores måde at bruge vores jords ressourcer og i særdeleshed den uhensigtsmæssige fremstilling af animalske produkter, som i sidste ende kan være til fare for hele økosystemer.
Rent drikkevand
I Danmark er vi i den heldige og næsten enestående situation, at vi har så rent grundvand, at vi kan bruge det som drikkevand uden en kompliceret rensningsproces eller tilsætning af kemikalier som f.eks. klor. Det er noget helt særligt set i sammenligning med mange andre lande i Europa og på verdensplan. I de senere år har der dog været flere episoder med fund af forurenet vand i danske drikkevandsboringer, og borgere i de ramte områder har fået påbudt at koge vandet inden brug eller helt holde sig fra at drikke det.
Et af de kemikalier, der er fundet i danske drikkevandsboringer er desphenyl-chloridazon, der stammer fra landbruget, hvor det indtil 1996 blev brugt som sprøjtemiddel (12). Den intensive dyrkning af foderafgrøder til vores landbrugsdyr er afhængig af brugen af diverse pesticider og herbicider for at kunne opretholde en høj produktion. Uden disse kemikalier ville produktionen af dyrefoder falde, og vi ville være nødt til at importere endnu flere afgrøder for at kunne opretholde den høje produktion af mælk, svinekød og andre animalier.
Et fald i efterspørgslen efter animalske produkter kunne være med til at sænke behovet for fremstillingen af de enorme mængder dyrefoder og således påvirke brugen af giftige kemikalier i en positiv retning, så det ikke blev nødvendigt med udledningen af nær så mange giftstoffer, som tilfældet er i dag.
Verdenshavene
Fisk, rejer og andre skaldyr bliver ofte markedsført som et sundt og miljømæssigt bæredygtigt alternativ til rødt kød. Et nyt studie fastslår dog, at vi risikerer at tømme verdenshavene for fisk i 2050, hvis vi fortsætter med at drive fiskeri i det omfang, vi gør i dag (13). Meget fiskeri foretages med såkaldt trawling. Der bliver brugt radar til at lokalisere fiske- eller rejestimer, og store net bliver slæbt hen ad havbunden for at samle dem op. Disse net kan ødelægge havbundens fine økosystem og indfanger alt levende på deres vej – også arter, som ikke bliver solgt som spisefisk, men bliver kasseret som bifangst, f.eks. delfiner, hajer og sæler.
Dansk fiskeri er omfattet af EUs fiskekvote-lov, hvilket i princippet betyder, at der kun må fanges en bestemt mængde af en given art. Dette betyder dog ikke, at man undgår udsmidning af bifangst – ofte efter, at fiskene er døde. Derfor går selv såkaldt bæredygtigt fiskeri hårdt ud over havenes økosystemer.
Mange forbrugere foretrækker opdrættede fisk frem for fisk fanget ved havfiskeri, da disse tit er billigere. Fisk og skaldyr som f.eks. laks og rejer opdrættes i afgrænsede havbassiner, hvor dyrene svømmer tæt i meget store flokke. Den store tæthed betyder, at der er stor risiko for sygdomme og parasitter, og opdrætterne sørger derfor jævnligt at medicinere dyrene med antibiotika (14). Fra disse intensivt drevne anlæg bliver der udledt spildevand med ekskrementer og medicinrester, der kan udgøre en betydelig forureningskilde for den omkringliggende natur og havmiljø (15).
Som det ses af denne korte gennemgang, har vores valg af fødevarer en stor betydning for klodens miljø og klima – såvel i global som i lokal perspektiv. En overvejende plantebaseret kost kan spare naturen, drikkevandet, økosystemerne og klimaet for en stor mængde giftstoffer, forurening og skadelig påvirkning således, at også kommende generation kan vokse op i en artsrig og klimamæssigt favorabel verden.
For mange mennesker er den veganske livsstil tæt forbundet med en etisk stillingtagen, hvor de tager afstand fra al systematisk avl, indespærring, udnyttelse og slagtning af dyr. I den vestlige verden har vi en lang historisk tradition for at betragte dyr som værende mindre værd og derfor underordnet mennesket (1). Vi gør forskel på væsner, der har lige vigtige interesser i at leve et liv fri for lidelse, blot fordi de er af forskellig art. Denne opfattelse kaldes speciesisme, og den bygger på filosofiske og religiøse overvejelser omkring menneskets centrale og ophøjede plads i naturen (2). Veganere forsøger at gøre op med det speciesistiske verdenssyn gennem en erkendelse af, at dyrene eksisterer i fællesskab med mennesket, ikke for mennesket.
Magt og ret
Den vestlige kultur er langt hen ad vejen bygget op omkring et antropocentrisk verdenssyn. Dette betyder, at vi generelt betragter mennesket som værende midtpunktet i skaberværket eller naturen. Omverdenen bliver målt og vejet ud fra menneskelige værdier, og alle levende væsners værdi bliver bedømt ud fra deres nytte og gavn for mennesker. Denne antropocentriske opfattelse legitimeres i nogle tilfælde af tolkninger af religiøse tekster, hvor mennesket figurerer som kronen på skaberværket (3). I andre tilfælde betragtes mennesket slet og ret som det stærkeste led i fødekæden pga. sin intelligens og teknologiske kunnen. Denne magt bliver i nogle situationer tolket som en ret til at bruge dyr og andre levende væsner efter egen interesse og til egen vinding. Mennesket behandler derfor i mange tilfælde ikke dyr som levende individer og som mål i sig selv, men nærmere som objekter og midler til at opnå forbrugsgoder, profit, magt m.m.
Kan dyr føle smerte?
Men kan det passe, at menneskets magt over andre væsners liv er ensbetydende med, at vi også har ret til at behandle disse væsner efter forgodtbefindende? Det er et filosofisk spørgsmål, der i stadig højere grad optager moderne filosoffer i takt med, at grundige studier fortæller os stadigt mere om dyrs liv, adfærd, tanker og følelser.
En af de første filosoffer til at anerkende dyrs evne til at lide, samt deres interesse i ikke at blive udsat for lidelse af andre, var Jeremy Bentham (1748-1832). Bentham mente, at de etiske principper for menneskers forhold til dyr skulle bygges på den grundlæggende kendsgerning, at dyr kan føle fysisk smerte, ligesom vi mennesker kan (4). Vores evne til at kende forskel på lidelse og nydelse, frygt og glæde, afsavn og tilfredshed er noget, vi mennesker har til fælles med de andre dyr. Mennesker såvel som andre pattedyr, fugle, fisk m.fl. stræber efter et liv så fri for lidelse, frygt og afsavn som muligt. Friheden til at styre uden om disse negative aspekter af livet er derfor det, der bør kendetegne et godt liv for både mennesker og dyr.
”Men planter har da også følelser…”
Som veganer mødes man ofte med uforståenhed over, at man gør forskel på dyr og planter. Mange mennesker indvender, at planter da vel også føler smerte. Dette er dog ikke korrekt.
Mennesker og dyr er kendetegnet biologisk ved at have et centralt nervesystem. Kroppen bruger nerverne til at advare hjernen om potentielt livstruende fare, f.eks. bid eller stik fra andre dyr. Registreringen af smerte sætter gang i en kemisk proces i kroppen, således at vi kan komme væk fra kilden til smerten og derved redde vores liv. Planter mangler denne fysiske reaktionsproces; de har intet at bruge et nervesystem eller smertereceptorer til, da deres overlevelse ikke afhænger af, hvorvidt de kan komme væk fra skadelig påvirkning eller ej. Planter kan derfor ikke føle smerte, som mennesker og dyr kan (5).
Skal dyr have rettigheder?
Dyr er bevidste individer ligesom mennesker (6). Hver enkelt af dem har en egen interesse i at føre et liv fri for lidelse og afsavn. Det ved enhver, som har haft en hund eller en kat. Dette gælder også dyrene i madindustrien, tøjindustrien, forsøgslaboratorier m.v. Der er et tiltagende antal mennesker, som mener, at dyrs evne til at skelne mellem velbehag og smerte bør danne grundlag for nogle basale rettigheder, som beskytter dyr imod lidelse. Der er ikke tale om stemmeret, ligeløn, ret til pension og lignende, men om rettigheder, som minder om menneskerettighederne, der er til for lovmæssigt at sikre et liv fri for udnyttelse, tortur og vold. Selvom der så småt er ved at blive taget skridt til en retssikring af dyrs liv (f.eks. spansk juras anerkendelse af menneskeaber som individer (7), samt i nogen grad vores egen dyreværnslov (8)), står vi dog meget langt fra en juridisk sikring af alle dyrs ret til ikke at blive dræbt eller påført lidelse og smerte af mennesker, hvilket vores behandling af landbrugsdyr som objekter og produktionsenheder er et eksempel på.
“The question is not Can they reason?
nor Can they talk? but
Can they suffer?”
Jeremy Bentham (4)
Kødforbrug og hungersnød
Vores forbrug af animalske fødevarer har en dårlig indflydelse ikke kun på dyrenes hverdag, men også på vores medmenneskers liv. Vi har en stor udfordring i forhold produktionen af billigt dyrefoder, f.eks. soja, der skaber problemer for produktionslandenes lokalbefolkninger (9). Soja til eksport til de vestlige lande produceres bl.a. i Sydamerika, hvor det kun levner lidt plads og ressourcer til landenes egenproduktion. Dette skaber mangel på fødevarer i nogle områder og et behov for at importere dyre produkter fra udlandet. Samtidig er fortjenesten ved sojaen så lille for de lokale producenter, at store dele af befolkningen i produktionslandene lever i fattigdom. De har således hverken ressourcer til at dyrke deres egen mad eller betale for de dyre importerede varer, og der skabes en ond cirkel af fattigdom og sult. Denne onde cirkel kan vi dog bryde, hvis vi omlægger vores forbrug af animalske produkter og vælger plantebaserede produkter i stedet.
Viden og ansvar
Mennesket er på mange områder et dyr som andre dyr – vi har behov for føde, tryghed og omsorg. Men mennesket er også et etisk dyr, som er i stand til at foretage en vurdering af den etiske baggrund for sine handlinger (10). Vi har igennem vores historie – og ikke mindst igennem de sidste par århundreders udfoldelse af videnskaberne – indsamlet erfaringer og opbygget et stort lager af viden, der gør det nemmere og nemmere for os at træffe beslutninger, der både er gavnlige for os her og nu, og som også er etisk forsvarlige over for vores medskabninger og senere generationer.
Vi ved således, at mennesker kan leve sundt og godt på en plantebaseret kost; vi ved endda at
vores høje indtag af animalske produkter giver os en række livsstilssygdomme og skavanker (11). Vi ved at dyr er sansende og følende individer som os selv, der kan kende forskel påvelvære og smerte, tilfredshed og afsavn (6). Vi ved, at vores omfattende produktion af animalske fødevarer har en negativ indflydelse på vores miljø og klima og truer endda med at skabe uoprettelige skader på vores planet (12). Med denne viden følger et etisk ansvar for hver enkelt af os og i fællesskab om at træffe de valg og beslutninger, som er mest gavnlige ikke blot i forhold til vores egen person her og nu, men for resten af vores medskabninger, vores børn og vores børnebørn.
Kunsten at handle i overensstemmelse med sine overbevisninger
De fleste mennesker kan blive enige om, at vi alle har et ansvar for at sikre dyrene bedre velfærd, at skåne naturen og klimaet, samt at forvalte jordens ressourcer således, at vore medmennesker og fremtidige generationer kan leve et godt og fyldestgørende liv. Vi lever dog alle i en verden, hvor traditioner, vaner og bekvemmelighed spiller en meget stor rolle i den måde, vores sociale samvær med hinanden er bygget op på. Selvom man måske synes, det er synd for grisene i landbruget, kan det være svært at sige nej tak til flæskestegen juleaften. Og måske synes man egentlig, man gerne ville undgå at spise burgere med oksekød for klimaets skyld, men hvad ville gutterne sige, hvis man ikke tog med dem på McDonald’s efter fodboldkampen? Hvordan skal man balancere sine overbevisninger med de forventninger, samfundet og de sociale normer stiller til en? Mange mennesker finder en sådan balancegang vanskelig, og de fravælger derfor at efterleve deres værdier, fordi det er mere bekvemmeligt ikke at stille spørgsmålstegn ved samfundets normer.
Individets magt
Selvom mange har lyst til at ændre deres kostvaner og forbrugeradfærd for dyrene i vores landbrug, for miljøet og klimaet, for deres eget helbred eller noget helt andet, kan det være vanskeligt at finde motivationen til en gennemgribende vaneændring, og vi føler os ofte små og magtesløse over for et helt samfund bygget på normer, der bifalder udnyttelsen af dyr. Som forbrugere har vi dog hver især en stor magt til at ændre netop disse normer, eftersom vi hver eneste dag vælger nogle varer frem for nogle andre (13). Er vi mange nok til at vælge de plantebaserede varer frem for de animalske, vil produktionen af animalier med tiden blive udfaset, da de ikke længere vil være rentable for producenterne. Det anslås, at veganismen er vor tids hurtigst voksende livsstils- og retfærdighedsbevægelse (14), og det er derfor ikke usandsynligt, at der inden for den nærmeste fremtid vil være flere, som vælge den plantebaserede end den traditionelle livsstil.
Som forbrugere kan vi også påvirke producenterne af fødevarer, kosmetik og andre produkter mere direkte ved at gå i dialog med dem og ønske flere veganske produkter på hylderne. Langt de fleste producenter er glade for feedback og lytter gerne til forslag fra deres kunder. I vores rolle som borgere i et demokrati kan vi også påvirke de folkevalgte politikere (såvel de lokale som dem, som sidder i Folketinget) ved at stille spørgsmål og krav til dem. Og sidst men ikke mindst, kan vi gennem oplysning og dialog præge vores familie og venner til at vælge en grønnere livsstil.
En god verden – også for kommende generationer
Jordens lunger, regnskovene, fældes med stadig større hast, temperaturen ved polerne stiger, og det intensive fiskeri betyder, at verdenshavene vil være tomme for fisk i 2048 (16). Den vestlige verdens speciesisme og antropocentriske verdenssyn har paradoksalt nok medført, at menneskets egen overlevelse på jorden er kommet i fare.
Spørger vi videnskaben, er der ikke meget tvivl om, at vi alle skal ændre adfærd og handlemønster, hvis vi skal have noget håb om at efterlade en nogenlunde beboelig planet til vore efterkommere og medskabninger. At vælge en plantebaseret livsstil er derfor ikke kun en etisk stillingtagen i forhold til dyrene og naturen, men også i forhold til vores børn og børnebørn, som i fremtiden skal forholde sig til konsekvenserne af vores valg og handlinger. Forskning viser, at den mest effektive måde at bevare jordens ressourcer, og dermed livsgrundlaget for fremtidige generationer, er netop ved at vælge en plantebaseret livsstil (17).
Sammen kan vi sætte et positivt aftryk på livet på vores planet og skabe en bæredygtig fremtid for de kommende generationer.
Kilder
1) Melanie Joy, 2009: Why We Love Dogs, Eat Pigs And Wear Cows
2) Peter Singer, 1975: Animal Liberation
3) 1. Mosebog 1,26
4) Jeremy Bentham, 1789: An Introduction to the Principles of Morals and Legislation
5) https://illvid.dk/naturen/planter/kan-planter-foele-smerte og https://videnskab.dk/kultur-samfund/foler-dyr-smerter-pa-samme-made-som-os
6) http://fcmconference.org/img/CambridgeDeclarationOnConsciousness.pdf og https://www.information.dk/debat/2018/08/dyr-ogsaa-bevidsthed-intelligens-komplekse-foelelser-alligevel-behandler-stadig-produktionsmidler
7) https://anima.dk/artikler/fra-regnskoven-til-europadomstolen#.W9cHaDGmnIU
8) https://danskelove.dk/dyrev%C3%A6rnsloven
10) Jonathan Safran Foer, 2009: Eating Animals og https://www.mickeygjerris.com/etik/
11) Maria Felding og Tobias Schmidt Hansen, 2016: Den plantebaserede kost, Colin Campbell et al., 2004: The China Study og Michael Greger, 2015: How Not To Die
12) http://www.fao.org/docrep/018/i3437e/i3437e.pdf
13) https://faktalink.dk/titelliste/pofo
15) Will Tuttle, 2005: The World Peace Diet. Eating for Spiritual Health and Social Harmony oghttps://everydayfeminism.com/2014/12/animal-rights-feminist-issue/